1. Home
  2. Docs
  3. Handleiding
  4. 1. Inrichting
  5. 1.2 Categorieën

1.2 Categorieën

Een belangrijk onderdeel zijn de categorieën en subcategorieën. Elke bijeenkomst moet voorzien worden van bepaalde kernmerken, bijvoorbeeld een ochtenddienst of middagdienst. Bij het aanmelden geven deelnemers op waar ze zich voor willen aanmelden. Op die manier is het mogelijk om alleen uitnodigingen te sturen die relevant zijn voor de deelnemers.

Het is belangrijk om te weten dat het automatische roulatiesysteem voor het versturen van de uitnodigingen wordt toegepast op de categorie, niet op de subcategorie. Wanneer een deelnemer zich aanmeldt voor ochtenddiensten en middagdiensten, dan heeft hij/zij niet een dubbele kans om uitgenodigd te worden. Wel is het zo dat als er minder mensen zich inschrijven voor de middagdiensten, dat hij/zij eerder geselecteerd zal worden.

Eerst vult u de naam van de categorie in, bijvoorbeeld Kerkdienst. Klik daarna op de knop ‘Voeg categorie toe’.

Klik op de link ‘Kerkdienst’, u ziet dan de naam van de categorie en de onderliggende subcategorieën. Er moet minimaal 1 subcategorie aanwezig zijn, standaard maken we een eerste subcategorie aan met dezelfde naam als de categorie. In dit voorbeeld dus ook ‘Kerkdienst’.

In dit voorbeeld willen we ochtenddiensten en middagdiensten organiseren. Bij de eerste subcategorie wijzigen we de tekst ‘Kerkdienst’ in ‘Ochtenddienst’ en klikken daar op Opslaan. Daarna vullen we bij de tweede subcategorie ”Middagdienst’ in en klikken op de knop ‘Voeg subcategorie toe’.

Op dezelfde manier kunt u meerdere categorieën aanmaken met daaronder subcategorieën.

Let op: de categorieën en subcategorieën zijn niet bedoeld om een dienst met een specifieke datum toe te voegen, dat doet u in het menu Bijeenkomsten. De categorieën gaan over het type dienst waarvoor iemand zich kan aanmelden.

Hieronder geven we enkele voorbeelden hoe u dit voor uw kerk zou kunnen inrichten.

Voorbeeld 1

  • Kerkdiensten
    • Ochtenddienst
    • Middagdienst
  • Bijbelstudie avond
    • Maandagavond
    • Donderdagavond

Er wordt afzonderlijk gerouleerd voor Kerkdiensten en voor Bijbelstudie avonden.

Voorbeeld 2

  • Wijk 1
    • Ochtenddienst
    • Middagdienst
  • Wijk 2
    • Ochtenddienst
    • Avonddienst

Dit betekent dat er binnen een wijk gerouleerd wordt. Als een deelnemer een dienst van wijk 1 bezoekt, dan komt hij/zij onderaan de eerstvolgende uitnodigingslijst voor wijk 1. Wel kan hij/zij nog een uitnodiging krijgen voor een dienst van wijk 2.

Voorbeeld 3

  • Kerkdiensten
    • Ochtenddienst wijk 1
    • Middagdienst wijk 1
    • Ochtenddienst wijk 2
    • Avonddienst wijk 2

Dit betekent dat er gerouleerd wordt over beide wijken gezamenlijk. Als een deelnemer een dienst van wijk 1 bezoekt, dan komt hij/zij onderaan de eerstvolgende uitnodigingslijst voor beide wijken.

Elke kerk heeft één beheerdersaccount voor het coördineren van de diensten en uitnodigingen. Wanneer u meerdere wijken in de categorieën onderbrengt, dan betekent dit dat één beheerder alle wijken moet coördineren. Een alternatief is om per wijk een eigen (kleiner) account op Kerktijd.nl te nemen.

Hoe kunnen we je helpen?